Her vil jeg præsentere to udvalgte naturpædagogiske aktiviteter, som kan udføres i netop min udvalgte biotop.
Troldetur
Da jeg en skønne dag ønsker at arbejde med børn mellem 0 og 5 år, har jeg udvalgt aktiviteter som specielt også de helt små, dvs. vuggestuebørn, kan deltage i.
En troldetur kræver ikke nogen særlig viden om trolde eller naturen. Forudsætning er at man er mobil og kan komme efter børnene i skov og krat, at man har været på stedet før og kigget sig omkring og at man indleder en spændende, mystisk og fantastisk stemning ved at fortælle troldehistorier i dagen op til troldeturen.
Ved indgangen samler man børnene og gør opmærksom på at der ikke er noget at være bange for. "Her bor drilletrolde, hjælpsomme trolde, hysteriske trolde og mange andre slags trolde. Det er ikke sikkert at vi ser dem, men ved hjælp at vores fantasi kan vi se, hvor de har været." (Børn, friluftsliv og natur) er et eksempel på en indledning til troldeturen.
Inde i området er det børnene der overtager styringen. De kan finde alle mulige spor af trolde! Eksempler kunne være et skrab på et træ, der er et bid af en trold eller en gren, der ligner en trolde-tandbørste. Ind imellem er det en god ide at samle børnene og danse og synge som og om trolde :)
Dernæst finder man et sted at være (som pædagogen har udvalgt i forvejen) og der motiveres til at lave egne trolde, da vi desværre ikke har kunnet finde nogle under turen. Og her finder børnene så kogler, blade, grene osv. og laver deres helt egne trolde. Også "skabninger" som allerede eksisterer i skoven, kan være en trold i et barns øjne. Gå med på deres ideer, hvor uforståelige de end må være. Lad børnene fortælle om deres trolde, de har sikkert en god historie på lager.
Tag billeder undervejs og især af troldene. På vej hjem vinkes der farvel til troldene og turen er forbi. Børnene vil helt sikkert have fornøjelse af denne magiske oplevelse længe!
Komposten og ormene
I de senere år har friluftsrådet, Grønne Spirer, koncentreret sig mere om naturpædagogik for 0-3 årige, da det blev efterlyst af pædagoger som arbejder i såkaldte Grønne Spirer-institutioner. Ideen om komposten og ormene er således taget derfra.
Da børn netop i 0-3 års alderen oplever meget mere med andre sanser end synet, synes jeg at det var oplagt også at foreslå denne aktivitet til min biotop. Pædagogerne sørger for at køkkenaffald samles i en spand på bordet og samler herefter al affald på en kompost. Børnene må selvfølgelig deltage med at bære komposten. Så skal der organiseres nogle regnorme, som kan nedbryde affaldet og netop her vil de helt små på 1 år være meget interesserede. Af erfaring vil det vække både afsky og begejstring at have en regnorm på hænderne. Samtidigt lærer børnene respekt for dyrene og også at der er en sammenhæng mellem natur og miljø - det er selvfølgelig kun minimalt, men det er en start og starten grundlaget for omgangen med naturen resten af livet.
Dette projekt kan vedligeholdes året rundt og der kan sættes flere nedbrydere til komposten, som børnene kan holde øje med og evtl. føle på deres hænder. I forlængelse af dette kan man også tage en skovtur sammen med børnene og gå "på jagt" efter orme. De vil være spændte hver gang man vender en sten eller et gammelt stykke træ på skovbunden og de vil have mulighed for at se skovens mangfoldige population på tæt hold.
Da jeg en skønne dag ønsker at arbejde med børn mellem 0 og 5 år, har jeg udvalgt aktiviteter som specielt også de helt små, dvs. vuggestuebørn, kan deltage i.
En troldetur kræver ikke nogen særlig viden om trolde eller naturen. Forudsætning er at man er mobil og kan komme efter børnene i skov og krat, at man har været på stedet før og kigget sig omkring og at man indleder en spændende, mystisk og fantastisk stemning ved at fortælle troldehistorier i dagen op til troldeturen.
Ved indgangen samler man børnene og gør opmærksom på at der ikke er noget at være bange for. "Her bor drilletrolde, hjælpsomme trolde, hysteriske trolde og mange andre slags trolde. Det er ikke sikkert at vi ser dem, men ved hjælp at vores fantasi kan vi se, hvor de har været." (Børn, friluftsliv og natur) er et eksempel på en indledning til troldeturen.
Inde i området er det børnene der overtager styringen. De kan finde alle mulige spor af trolde! Eksempler kunne være et skrab på et træ, der er et bid af en trold eller en gren, der ligner en trolde-tandbørste. Ind imellem er det en god ide at samle børnene og danse og synge som og om trolde :)
![]() |
En skovtrold i bedste velbefindende |
Tag billeder undervejs og især af troldene. På vej hjem vinkes der farvel til troldene og turen er forbi. Børnene vil helt sikkert have fornøjelse af denne magiske oplevelse længe!
Komposten og ormene
I de senere år har friluftsrådet, Grønne Spirer, koncentreret sig mere om naturpædagogik for 0-3 årige, da det blev efterlyst af pædagoger som arbejder i såkaldte Grønne Spirer-institutioner. Ideen om komposten og ormene er således taget derfra.
Da børn netop i 0-3 års alderen oplever meget mere med andre sanser end synet, synes jeg at det var oplagt også at foreslå denne aktivitet til min biotop. Pædagogerne sørger for at køkkenaffald samles i en spand på bordet og samler herefter al affald på en kompost. Børnene må selvfølgelig deltage med at bære komposten. Så skal der organiseres nogle regnorme, som kan nedbryde affaldet og netop her vil de helt små på 1 år være meget interesserede. Af erfaring vil det vække både afsky og begejstring at have en regnorm på hænderne. Samtidigt lærer børnene respekt for dyrene og også at der er en sammenhæng mellem natur og miljø - det er selvfølgelig kun minimalt, men det er en start og starten grundlaget for omgangen med naturen resten af livet.
![]() |
En bunke kompostorme |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar